Il seminario ha un inquadramento multidisciplinare e affronta il tema "DIRITTI AL CULTURAL HERITAGE".
Si sviluppa in 15 lezioni seminariali di carattere multisciplinare tenute da esperti dell'Ateneo e esterni.
L'area geografica include in particolare Afghanistan, Pakistan, India, Sri Lanka, Nepal.
I contenuti riguardano la presentazione del problema del "patrimonio archeologico e monumentale" dell'area, presentando la storia degli studi e delle metodologie, e dei casi-studio. Questi ultimi sono scelti per la loro rappresentatività rispetto la seconda parte della denominazione, ovvero "i diritti al cultural heritage". Per diritti al cultural heritage si intendono i diritti universali e pubblici al cultural heritage come patrimonio universale ma pubblico. Ovviamente questi diritti sono a rischio in Paesi con crisi prolungate dei diritti civili, crisi belliche, crisi post-conflict.
Quindi nel corso si parlerà degli interventi che avrebbero avuto come finalità l'accesso al diritto al Patrimonio, gli enti e istituzioni attivi (UNESCO, World Bank, Asian Development Bank, NGOs, ICOMOS, ICCROM, Cooperazione italiana - AICS, Cooperazioni Paesi EU e extra-EU), delle "filosofie" dell'intervento, delle metodologie, del riflesso educativo (interventi visti come training schools) sociale e micro-economico di questi interventi, ecc. In particolare sarà considerata la questione del cosiddetto "rapporto con la comunità" o "risposta della comunità". In questo rientra anche la questione delle metodologie di intervento sui monumenti religiosi.
L'insegnamento si inserisce tra le attività caratterizzanti del percorso studi sulle culture e la storia dell'Asia meridionale e centrale. Trattando di temi di archeologia e storia dell'arte di una parte dell'Oriente ellenizzato, può considerarsi affine e integrativo del percorso umanistico classico.
Il corso si affianca a LM2640 e si interseca idealmente con LM2500 (DM 270 FM2).
The thematic seminar is built according to a multi-disciplinary approach, and it will focus on 'THE RIGHTS TO THE CULTURAL HERITAGE'. Religion and religiosity in South Asia: Texts, Forms, Material Cultural
The seminar is organised in 15 multidisciplinary lectures with the contributions of experts from this University and external researchers.
The geographical area includes in particular Afghanistan, Pakistan, India, Sri Lanka, Nepal.
The contents concern the presentation of the problem of the "archaeological and monumental heritage" of the area, presenting the history of studies and methodologies, and case studies. The latter are chosen for their representativeness with respect to the second part of the denomination, that is "the rights to cultural heritage". By cultural heritage rights we mean universal and public rights to cultural heritage as a universal but public heritage. Obviously these rights are at risk in countries with prolonged civil rights crises, war crises, post-conflict crises.
Therefore, during the course we will talk about the interventions that would have had as their purpose the access to the right to Heritage, the active bodies and institutions (UNESCO, World Bank, Asian Development Bank, NGOs, ICOMOS, ICCROM, Italian Cooperation - AICS, Cooperations of EU Countries and extra-EU), the "philosophies" of the intervention, the methodologies, the social and micro-economic reflection (interventions seen as training schools) of these interventions, etc. In particular, the question of the so-called "relationship with the community" or "community response" will be considered. This also includes the question of the methods of intervention on religious monuments.
The course is part of the curriculum on cultures and history and South and Central Asia. However, being the topic basically archaeology, fine art and material culture of the so-called "Hellenistic Far East", the course can be linked to the Classics curricula.
The course pairs well with LM2640 and ideally intersects with LM 2500 (DM 270 FM2).
Si sviluppa in 15 lezioni seminariali di carattere multisciplinare tenute da esperti dell'Ateneo e esterni.
L'area geografica include in particolare Afghanistan, Pakistan, India, Sri Lanka, Nepal.
I contenuti riguardano la presentazione del problema del "patrimonio archeologico e monumentale" dell'area, presentando la storia degli studi e delle metodologie, e dei casi-studio. Questi ultimi sono scelti per la loro rappresentatività rispetto la seconda parte della denominazione, ovvero "i diritti al cultural heritage". Per diritti al cultural heritage si intendono i diritti universali e pubblici al cultural heritage come patrimonio universale ma pubblico. Ovviamente questi diritti sono a rischio in Paesi con crisi prolungate dei diritti civili, crisi belliche, crisi post-conflict.
Quindi nel corso si parlerà degli interventi che avrebbero avuto come finalità l'accesso al diritto al Patrimonio, gli enti e istituzioni attivi (UNESCO, World Bank, Asian Development Bank, NGOs, ICOMOS, ICCROM, Cooperazione italiana - AICS, Cooperazioni Paesi EU e extra-EU), delle "filosofie" dell'intervento, delle metodologie, del riflesso educativo (interventi visti come training schools) sociale e micro-economico di questi interventi, ecc. In particolare sarà considerata la questione del cosiddetto "rapporto con la comunità" o "risposta della comunità". In questo rientra anche la questione delle metodologie di intervento sui monumenti religiosi.
L'insegnamento si inserisce tra le attività caratterizzanti del percorso studi sulle culture e la storia dell'Asia meridionale e centrale. Trattando di temi di archeologia e storia dell'arte di una parte dell'Oriente ellenizzato, può considerarsi affine e integrativo del percorso umanistico classico.
Il corso si affianca a LM2640 e si interseca idealmente con LM2500 (DM 270 FM2).
The thematic seminar is built according to a multi-disciplinary approach, and it will focus on 'THE RIGHTS TO THE CULTURAL HERITAGE'. Religion and religiosity in South Asia: Texts, Forms, Material Cultural
The seminar is organised in 15 multidisciplinary lectures with the contributions of experts from this University and external researchers.
The geographical area includes in particular Afghanistan, Pakistan, India, Sri Lanka, Nepal.
The contents concern the presentation of the problem of the "archaeological and monumental heritage" of the area, presenting the history of studies and methodologies, and case studies. The latter are chosen for their representativeness with respect to the second part of the denomination, that is "the rights to cultural heritage". By cultural heritage rights we mean universal and public rights to cultural heritage as a universal but public heritage. Obviously these rights are at risk in countries with prolonged civil rights crises, war crises, post-conflict crises.
Therefore, during the course we will talk about the interventions that would have had as their purpose the access to the right to Heritage, the active bodies and institutions (UNESCO, World Bank, Asian Development Bank, NGOs, ICOMOS, ICCROM, Italian Cooperation - AICS, Cooperations of EU Countries and extra-EU), the "philosophies" of the intervention, the methodologies, the social and micro-economic reflection (interventions seen as training schools) of these interventions, etc. In particular, the question of the so-called "relationship with the community" or "community response" will be considered. This also includes the question of the methods of intervention on religious monuments.
The course is part of the curriculum on cultures and history and South and Central Asia. However, being the topic basically archaeology, fine art and material culture of the so-called "Hellenistic Far East", the course can be linked to the Classics curricula.
The course pairs well with LM2640 and ideally intersects with LM 2500 (DM 270 FM2).
- Teacher: Luca Maria OLIVIERI